![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Intercitytog med automatiske døre |
Besvar
|
Side 12> |
| Forfatter | |
Esben.K
Liftarm
Medlem siden: 09-Februar-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2097 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Intercitytog med automatiske døreSendt: 10-April-2011 kl. 09:24 |
|
Hej,
Mens der er stille på forum og mange er til Klodsfest (jeg håber I har haft en fantastisk weekend i Vejle), vil jeg præsentere min seneste MOC. Toget er det tredje i rækken med automatiske døre. De to tidligere tog kan ses her og her. Toget benytter samme basale åbningsmekanisk som det forrige, men er simplificeret kraftigt og udvidet til tre vogne. Youtube videoen viser det hele, inklusiv billeder af åbningsmekanismen: Alle billeder kan ses på Brickshelf (efter moderation) ![]() Toget består af fire vogne. Den forreste (36 knopper) indeholder al PF funktionalitet, de to næste er identiske (28 knopper) og den sidste er en kortere version af den første med fuldt interiør (32 knopper). ![]() Fronten har automatisk kørelys og lys inde i førerkabinen: ![]() De automatiske døre fylder næsten ingenting, så der er plads til interiør: ![]() Hvordan fungerer det så? Det letteste er at se videoen ovenfor. Men her følger et par billeder: ![]() ![]() ![]() ![]() Hvad siger I til toget? God søndag, Esben Redigeret af Esben.K - 10-April-2011 kl. 09:25 |
|
![]() |
|
Martin.Bruun
Dæk
Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 5294 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 09:30 |
|
Du mangler bare nogle automatiske passagerer til at stige af og på.
Det er som sædvanligt høj klasse. Er meget imponeret!
|
|
|
Martin Bruun
"A man builds with his brain and not with his hands" - Brickelangelo |
|
![]() |
|
Chris.Paton
Panel
Medlem siden: 02-Juni-2004 Sted: Greenland Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1321 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 09:38 |
|
Som en af dem der ikke er til Klodsfest har jeg æren til at være den første at sige ...
intet ... Jeg er målløs! Det er bare imponerende. En fantastisk blanding at Technic og klodser og ikke mindst RC toget. Dør mekanisme, med eller uden automatikken, er meget smart og det vil jeg gerne brug i min næste helikopter projekt! Med strøm, og faktum at samtlige dør åbne samtidig er genialt! Det blive noget som alle sikkert vil gerne kopier til deres tog layout - det giver mere liv! Du må helle få et "patent" på designen og hurtigt! ![]() |
|
![]() |
|
Marcus.Jørgensen
Klods
Medlem siden: 06-August-2010 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 183 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 12:45 |
|
Godt desigen og funktionalitet!
DET er WIN
|
|
![]() |
|
NielsOttoHansen
Klods
Medlem siden: 23-Oktober-2008 Sted: Denmark Region: Midtjylland Status: Offline Point: 151 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 14:38 |
![]() ![]() Imponerende -- imponerende-- ja -jeg tror vi er et helt "klappekor" ![]() ![]()
Virkelig fremragende.
|
|
![]() |
|
Martin.Nygaard
Liftarm
Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2577 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 15:05 |
|
Hold da liiige kegle, man! Sådan skal det virkelig gøres, Esben! Jeg er fuldstændig tabt i dine toge - de er så vilde - og det her er set fra den tekniske side det fedeste du har lavet, da den udover åben/luk dørene har så meget plads, at der er almindeligt interiør. Bravo, bravo!
|
|
|
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|
![]() |
|
Morten.Øberg
Panel
Medlem siden: 20-November-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 904 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 16:28 |
|
Det er jo helt utroligt hvor genialt det er
Både hvor småt det er, og det er alle 3 vogne.
Jeg skal også snart igang med tog mocs, og kommer nok til at stjæle ideer fra dine geniale designs.
|
|
|
Morten Øberg
|
|
![]() |
|
Rasmus.Damgaard
Panel
Medlem siden: 31-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1635 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 16:33 |
|
Sådan skal det gøres Esben! Det er virkelig genialt!
At du har lavet mekanismen, så den fylder næsten intet, og der derfor bliver plads til interiør, er rigtig fedt lavet.
Nu vænter vi så i spænding på, hvilken sjov mekanisme du finder på til dit næste tog.
|
|
![]() |
|
René.Hoffmann
Dæk
Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 16:42 |
|
Hvis man nu lige legede med tanken... Tænk, hvis man kunne lave et LEGO Dream Team.... Dig, Gaasedal, Lasse og Jamie - og gav jer frie hænder... I fire tilsammen kunne revolutionere og omskrive hele fremtiden for Lego... ![]() |
|
|
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|
![]() |
|
Jan.Sørensen
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 807 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 18:04 |
Sidder så lige og tænker på hvilket produkt, der ville komme ud af det
Ud over det vil jeg blot sige, at det er flot og gennemført og hvis det var mig, der havde lavet det, så ville jeg ærgre mig en lille smule over jeg ikke havde haft det med til Klodsfest. Mon ikke der havde været garanti for en præmie.
---
Jan Redigeret af Jan.Sørensen - 10-April-2011 kl. 18:05 |
|
![]() |
|
Morten.Dalermoen
Panel
Medlem siden: 30-Juli-2010 Sted: Norge Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1658 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 18:21 |
|
Imponerende
|
|
|
Morten Dalermoen
|
|
![]() |
|
Lars.Mogensen
Panel
Medlem siden: 05-Januar-2010 Sted: Denmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 1518 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-April-2011 kl. 19:22 |
|
Meget inspirerende! Foruden al det tekniske er det faktisk også et rigtig flot tog at se på
. |
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun
Dæk
Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 03:42 |
|
Synd den er "leaket" - ellers ville det have været et fantastisk officielt LEGO sæt
Du ka' bare det dér, Esben
|
|
![]() |
|
A.Flyndersøe
Panel
Medlem siden: 22-September-2009 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 1993 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 03:59 |
|
super fedt tog, kan også se at nyheden er leaket til brothers-brick
|
|
|
Anders Thykjær Flyndersøe
|
|
![]() |
|
Ole.Nordby
Tagsten
Medlem siden: 21-August-2010 Sted: Norge Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 357 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 05:18 |
|
Knall fedt =)
|
|
|
Ole Christian Nordby
Byggepladen & Brikkelauget |
|
![]() |
|
Chris.Paton
Panel
Medlem siden: 02-Juni-2004 Sted: Greenland Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1321 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 07:13 |
![]() |
|
Ulrik.Hansen
Dæk
Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7435 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 08:00 |
|
Det er virkelig lækkert, det der! Og din åbenheden omkring funktionaliteten er episk. Det bliver sgu dødsstødet til min 8275 Bulldozer, som jeg mest af alt købte for at få en mængde technic at eksperimentere med
(hvad mangler jeg så ellers af vigtige elementer?)
|
|
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
|
![]() |
|
C.Behrens
Dæk
Medlem siden: 29-April-2008 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5809 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 08:28 |
|
Hvor er din kunnen bare imponerende Esben.
Der skal godt nok flyttes rundt med nogle "brikker" for at få sådanne funktioner til at virke. Mest imponerende er det dog at det lykkedes dig gang på gang at gøre det, uden at det ødelægger det endelige design og uden at en eller anden "klumpet" technik klods kommer i vejen.
Du har min RESPEKT!
-Nu spørger jeg ligesom alle andre uden anelse! Hvor lang tid tager det at lave en sådan kunst kreation?
|
|
![]() |
|
Esben.K
Liftarm
Medlem siden: 09-Februar-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2097 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 14:25 |
|
Hej allesammen,
Mange tak for jeres kommentarer, det er jo helt overvældende.
Det kunne tænkes at andre ville finde det spændende at høre lidt om vejen fra idé til færdig model, så her kommer historien bag: Til LEGO World 2011 lod jeg børnene køre rundt med mit forrige tog med automatiske døre (som nu er skilt ad, jeg skulle bruge klodserne til denne model). Flere bemærkede (med et glimt i øjet) at det var for dårligt at der kun var ét sæt døre der kunne åbnes. Hvad med de øvrige vogne? Sådan en bemærkning kunne jeg naturligvis ikke have siddende på mig! Jeg havde egentlig besluttet at LW skulle være sæsonens sidste begivenhed og byggeri, men nu blev jeg nødt til at føre mine idéer ud i livet. Og så var det også en fin gulerod at hænge op den weekend jeg brugte på at adskille og sortere de to 80 liters kasser med resterne af Flintholm Station som blev flået fra hinanden på stedet efter LW: Først det sure, så det sjove ![]() Funktionaliteten var sådan set allerede designet i mit hoved inden jeg overhovedet gik i gang. Tankerækken var omtrent:
Næste skridt var at indbygge M motoren i den forreste vogn og finde den rette gearing. Med det på plads byggede jeg en kopi af prototypevognen for at teste mekanikken med to vogne. Så var det tid til design. Det rundede tag var allerede på plads men hvilke vinduer skulle bruges til hhv. ruder og døre, hvilket farveskema skulle bruges osv. Her var processen markant anderledes end når man bygger efter et forbillede. Grundfarven måtte være hvid (den eneste farve hvor jeg har tilstrækkelige mængder af specialklodser). Jeg eksperimenterede med nogle af de nye farver til vinduespartiet (flesh rød, mørk grøn) men da jeg kun har de farver i 1 x X ville det blive for begrænsende. Så det endte med et klassisk look med sorte vinduespartier og to blå linjer (grønne linjer blev også prøvet og fravalgt). Lysegrå skørter (så kunne jeg bruge de lysegrå toghjul) og mørkegråt tag for at få lidt forskellige farver. Jeg ville lave en klassisk rundet front og med det store vindue som begrænsende faktor byggede resten af fronten stort set sig selv. Jeg har en kasse med alle mine "SNOT-klodser", den er guld værd når man eksperimenterer med rundinger. Med lokomotivet færdigt (det er bøvlet at presse de lange, rigide PF ledninger ned på meget lidt plads!) blev prototypevognene bygget forfra i det rigtige design + en kopi af lokomotivet med interiør som endevogn. Det tog vel en aftens tid. Endelig lidt standard interiør og en hurtig perron så der kunne blive taget nogle fine billeder og video. Alt i alt er modellen bygget på en fem-seks aftener og en weekend over en måneds tid. Jeg håber at der er nogen der synes beskrivelsen ovenfor var interessant :-) Esben |
|
![]() |
|
Jesper.Madsen
Klods
Medlem siden: 30-Juli-2010 Sted: DK Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 131 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-April-2011 kl. 14:48 |
|
Jeg synes det var meget interessant med et indblik i din arbejdsproces.
Du har sq efterhånden bygget mange ting hvor jeg har tabt underkæben når du har vist dem frem herinde. Det er virkelig flot, og meget inspirerende! nu mangler vi bare byggevejledningen ;) muahaha |
|
|
Jesper Madsen
|
|
![]() |
|
Besvar
|
Side 12> |
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |